Thursday, October 06, 2005

Boklådan

Trots att vi har en massa att göra, jag med jobbet och Lucho med hushållet, så hinner vi läsa lite mellan varven. Jag har precis läst ut "Kristina" av Veronica Buckley. En biografi som inte förskönar något och beskriver Drottning Kristina som en halvt puckelryggig, bisexuell, egensinnig och övermodig kvinna. En del detaljer är ganska intressanta, som att hon försökte ska en svensk akademi redan på sin tid.
Lucho har läst Lena Katarina Swanbergs "Hedersmordet på Pela". Han jobbade ju som vårdare på Hall i somras igen och insåg då att den lille glasögonprydde, försynte mannen som var så artig och bjöd på mandariner på avdelning A är Pelas farbror...
Nu har jag påbörjat Le Carrés "The Constant Gardener" (den trägne odlaren) som rör sig i brittiska UD- och biståndskretsar i Kenya. Relevant för en biståndsråtta som jag, men läs boken på engelska, översättningen är inte särskilt bra!!!
Om någon har tips på bra böcker så skriv gärna, framförallt kan jag beställa från Amazon, men då böcker på engelska.
Hör av er!

1 Comments:

Blogger Åsa and Dave said...

Hej! Kul att läsa om boktips. Jag såg "The constant gardener" på bio förra helgen, då Daves kära mor stannade hemma med Nils. Den var ganska bra, men säkert bättre som bok. Fortsätt ge boktips!!

En som aldrig hinner läsa en bok nuförtiden...

Åsa

3:13 PM  

Post a Comment

<< Home