Saturday, February 04, 2006




















Hej igen!
Nu gick det visst att ladda ner ett par bilder igen. Nomi fick en fin fredströja när jag hade varit i Caracas på World social forum i förra veckan... Forum var inte så bra som jag hade väntat mig efter fem år i Porto Alegre så var Caracas inte det bästa alternativet, vare sig logistikmässigt eller ideologiskt... Dels var man tvungen att ta sig långa sträckor mellan områden (inte bra när ett seminarium blev inställt och jag då skulle till ett som låg på andra sidan stan) och många många seminarier hi-jackades av konstiga venezolanska organisationer som lovprisade Hugo Chavez. Konstigt.
Här i Bolivia är det lugnt, med den nye presidenten som ska stalla ALLT tillrätta (har vi hört den förut). Skillnaden är att nästan alla organisationer i det civilia samhället står på hans sida och försöker göra sitt till för att stödja den nya regeringen. Många av parlamentarikerna och senatorerna kommer just från dessa organisationer (riktigt många från organisationer som länge stötts av Diakonia) och kommer förhoppningsvis inte att överge deras agendor helt... Strömningarna gör vårt arbete både lättare och svårare - nu är det bråttom bråttom att få till stånd alla dessa löften som nu ska infrias av regeringen tillsammans med hela befolkningen - att ordna en konstituerande församling som med representation från alla läger ska arbeta fram en helt ny konstitution, att fixa fram förslag på autonomier, att ordna upp ekonomin med hjälp av skatter och nationalisering av gasresurser... President Evo har i alla fall börjat med att sänka både sin egen, ministrarnas och parlamentarikernas löner. Själv behåller jag gärna min.
Vi hörs!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home